Synergiat Synteesissä - Erillisistä toiminnoista yhteiseen tekemiseen
Kuvitellaanpa hetki tilannetta, jossa yrityksen sisällä erilaiset maailmat kohtaavat ja lyövät hynttyyt yhteen. Nyt nämä erilliset toiminnot, joilla on omat tavoitteensa ja haasteensa pystyvät yhteisvaikutuksellisesti auttamaan toisiaan eteenpäin. Voisiko näiden osastojen välinen yhteistyö todella luoda jotain poikkeuksellista? Vastaus on lyhyt ja ytimekäs: kyllä, ja paljon enemmän kuin osaisikaan äkillisesti kuvitella.
Broman Group -konsernissa yhteistyö ei ole vain sana; se on toimintamme ydin. Asiakaspalveluvastaava Marko Metson sanoin: "Yhteinen asiakas, yhteinen tavoite." Tämä periaate ohjaa jokaisen konsernin eri toiminnon välistä yhteistyötä. Oli kyse sitten keskitetyn asiakaspalvelumme, tavaratalojemme, markkinoinnin, oston tai toimitusketjujen välisestä yhteistyöstä. Metso korostaa, että "asiakaskokemus paranee, kun eri osastot ja yksiköt tekevät tiivistä yhteistyötä." Mikään toiminto ei yrityksessä ole irrallinen yhteisistä tavoitteista.
Kaupallisen päällikön Jaakko Juholan mukaan yhteistyö on laajentunut ajan kuluessa yhä useamman toiminnon välille, jossa jokainen osa tukee toista luoden siltoja ja ymmärrystä eri toimintojen välillä. Jaakko tiivistää: "Kaikkihan täällä meillä talossa touhuaa niiden samojen asioiden ympärillä." Tämä yhteistyön henki kantaa kaikkea tekemistämme, ja matala hierarkiamme mahdollistaa kitkattoman kommunikaation ja ideoiden virran myös eri toimintojen välillä. ”Onnistunut ja hyvä yhteistyö näkyy loppupeleissä tavarataloissa kuluttajalle selkeänä brändinä ja johdonmukaisena onnistuneena asiakaskokemuksena”, kuvailevat Juhola ja Metso.
Yhteistyötä pyritään tekemään mahdollisimman strukturoidusti ja suunnitelmallisesti. Tavoitteena on pitää yhteistyö myös etupainotteisena, jotta voidaan riittävällä tarkkuudella suunnitella myös tulevaisuutta. Liiketoimintayksiköiden tarpeiden tulisi organisaatiossa ohjata jokaisen toiminnon tekemistä. Tämä meillä Broman Groupilla on johdettu yrityksen strategiasta ja arvoista. Juholan mukaan konsernin sisällä strategiaa tarkastellessa, päästään aika suoraviivaisesti toimintojen väliseen yhteistyöhön.
Asiakaslähtöisyyden ohella yhteistyön keskiössä ovat selkeät pelisäännöt ja jatkuva viestintä, jotka mahdollistavat jatkuvan kehityksen. Tulevaisuudessa on tarkoitus syventää tätä vuoropuhelua vielä entisestään, sillä yhteistyö on onneksi prosessi, jota on mahdollista jatkuvasti parantaa ja kehittää. Toimintoja rohkaistaan entisestään kommunikoimaan toistensa kanssa, jolloin eri kokemustaustat tuovat peliin uusia ideoita ja näkökulmia.
”Yhteistyössä tärkeää on se, että vaikka itse olet innostunut ja valmis viemään jotain asiaa eteenpäin, et tämän kokoluokan organisaatiossa pääse pitkälle, mikäli et osaa ottaa muita toimintoja mukaan tekemiseen. Heidän kanssaan on pystyttävä jakamaan sama draivi, asia ja tieto. Yhteistyön on toimittava yhdistävänä voimana kohti yhteisiä tavoitteita.” toteaa Juhola.
Broman Groupin 5 vinkkiä toimintojen väliseen yhteistyöhön:
- 📍 Selkeytä pelisäännöt ja tavoitteet. Yhteistyölle on määriteltävä organisaatiossa hyvät raamit, jotta kaikki saadaan työskentelemään yhteisten tavoitteiden eteen. Pitämällä yrityksen arvot kaiken yhteistyön keskiössä, voidaan luovia kohti uusia onnistumisia ja oppeja.
- 🔎 Avarra
tarkastelukulmaasi. Yhteistyössä toimintojen välillä on tärkeää se,
ettei toimintaa tarkastella liian subjektiivisesti vain pelkästään oman
toiminnon sisältä. On tärkeä pystyä huomioimaan, että tekeminen kohdistuu
myös useiden muiden henkilöiden työpöydälle yhteistyötä tehdessä. Aina ei
voi siis olla viemässä subjektiivisesti vain oman tiimin agendaa eteenpäin,
vaan on pystyttävä huomioimaan muutkin tahot.
- 📣 Kysy ja kerro. Toiminnot
tuntevat parhaiten aina oman tekemisensä, omien tiimiensä sisällä. Siksi
yhteistyössä on varmistettava, että tieto liikkuu riittävästi myös eri toimintojen
välillä ja tämän kautta tehostetaan toimintaa ja parannetaan laatua.
- 🕑 Ota ja anna aikaa, jotta yhteistyölle löytyy tarpeeksi tilaa. Eri toimintojen välille olisi tärkeä pystyä välillä ottamaan myös varauksetonta aikaa, jotta kokemukset, näkemykset ja ajatukset pääsevät vapaammin liikkumaan.
- 🏆 Muista onnistumiset. Liian harvoin muistetaan ehkä pysähtyä arvioimaan tai ihastelemaan, mitä kaikkea sitä jo onkin saatu aikaiseksi. Tällainen onnistumisien reflektointi jää helposti päivän polttavien asioiden jalkoihin. Tämä on erittäin tärkeä osa yhteistyötä, jotta osataan tunnistaa oma kehittyminen ja muistetaan kertoa myös kavereille, kun he onnistuvat hienosti.
Mikäli sinäkin haluat osaksi yrityksemme sisäistä yhteistyötä, käy toki kurkkaamassa urasivujemme avoimia työpaikkoja ja hae mukaan osaksi meidän tiimiämme 👉 Liike ei pysähdy koskaan - Broman Group Oy