Työkummi tukee onnistunutta aloitusta työelämässä
Työkummitoiminta on tärkeä osa tapaa, jolla toivotamme uudet työntekijät tervetulleiksi työyhteisöömme. Työkummi on uuden työntekijän tukihenkilö ja helposti lähestyttävä ensimmäinen työkaveri, jonka puoleen on matala kynnys kääntyä arjen tilanteissa. Kyse on kuuntelemisesta, mukaan ottamisesta ja siitä, ettei kukaan jää yksin ensimmäisinä työpäivinä.
Panostamme työpaikalla psykologiseen turvallisuuteen ja siihen, että uusi työntekijä kokee olonsa tervetulleeksi heti alusta alkaen. Kun työpaikalla on lupa kysyä, opetella ja olla oma itsensä, vahvistuvat itseluottamus, sitoutuminen ja työelämätaidot. Työkummi tukee tätä Motonetin arjessa yhteistyössä perehdyttäjän kanssa.
“Olen saanut monipuolisesti palautetta, ja yhteistyö perehdyttäjän kanssa on toiminut todella hyvin. Perehdyttäjä hoitaa perusasiat ja minä jatkan Työkummina siitä eteenpäin. Kesätyöntekijät tulevat aktiivisesti kysymään apua, ja tuntuu, että rakentava palaute on heille helpompi ottaa vastaan Työkummilta.” , kertoo Jonna, Työkummi.
Työkummitoiminta madaltaa kynnystä keskustelulle ja auttaa uusia työntekijöitä löytämään paikkansa työyhteisössä. Kun joku on alusta asti helposti lähestyttävissä, jännitys hälvenee ja yhteys syntyy nopeammin.
“Esihenkilö voi monelle uudelle työntekijälle tuntua etäiseltä tai alkuun jopa pelottavalta. Kun kynnys jutella madaltuu, jännite katoaa nopeasti. Me esittelimme itsemme kesätyöntekijöille heti ja sanoimme, että voi tulla juttelemaan ihan mistä vaan.” , pohtivat Jarmo ja Tuula, Työkummit
Työkummit saavat tehtäväänsä koulutuksen, jossa vahvistetaan yhteisiä pelisääntöjä, vuorovaikutustaitoja, palautteen antamista ja psykologisen turvallisuuden rakentamista. Toimintaa kehitetään jatkuvasti kokemuksia kuunnellen, jotta jokaisen uuden työntekijän aloitus olisi mahdollisimman sujuva ja lämmin.