Coachingilla tehokkuutta työelämään ja tavoitteet todeksi
"Erotus sen välillä, kuka olet ja kuka haluat olla, on siinä, mitä teet."
Mitä jos sinulla olisi joku, joka auttaisi sinua tekemään juuri oikeat asiat päästäksesi kohti tavoitteitasi? Yrityksen sisäinen coach tekee juuri tämän mahdolliseksi. Se tarjoaa työntekijöille henkilökohtaista tukea ja ohjausta, joka auttaa heitä saavuttamaan täyden potentiaalinsa ja lähestymään unelmiaan askel kerrallaan. Tutustutaan tarkemmin, mitä sisäinen coachaus Broman Groupissa tarkoittaa.
Coachauksen ytimessä on luottamuksellinen ja ohjaava suhde coachin ja coachattavan välillä. Coach auttaa työntekijää löytämään ratkaisuja ja kehittämään itseään. Prosessi tukee työntekijöitä heidän tavoitteidensa saavuttamisessa ja työssä menestymisessä. Coaching alkaa joko työntekijän tai hänen esihenkilönsä aloitteesta. Tyypillisesti prosessi koostuu viidestä tapaamisesta, mutta joustavuus on avainasemassa – tapaamisten määrää voidaan tarvittaessa muuttaa.
Coachaus tuo monia hyötyjä sekä yksilöille että koko organisaatiolle:
- Uuden oppimisen ja jatkuvan kehittymisen mahdollistaminen
- Itsetuntemuksen ja itsevarmuuden vahvistaminen
- Päätöksenteon ja ongelmanratkaisun tehostaminen
- Vuorovaikutustaitojen ja tiimityön parantaminen
- Sitoutumisen ja motivaation kasvattaminen
- Stressin ja työuupumuksen vähentäminen
- Tavoitteiden asettaminen, priorisointi ja saavuttaminen
- Tuottavuuden ja työssä suoriutumisen edistäminen
- Innovatiivisuuden ja luovuuden tukeminen
Vuonna 2022 HRD-Spesialisti Kati Kallio kävi Business Coaching -koulutuksen, sillä konsernissa tunnistettiin tarve tällaiselle palvelulle. Työnantaja tuki kouluttautumista, ja nyt Kallio pyörittää muun työnsä ohella sisäisesti paljon kiitosta saanutta coaching ohjelmaa.
”Meillä coachingia järjestetään tyypillisesti esihenkilörooleissa toimiville, kuten hallinnon esihenkilöille tai alue- ja tavaratalopäälliköille. Tapaamisten alussa tunnistetaan vahvuuksia sekä mahdollisia haasteita, ja kartoitetaan coachattavan työtilannetta. Näiden perusteella asetetaan tavoitteita prosessille ja tulevilla kerroilla sparrataan ratkaisuja kysymysten ja harjoitteiden kautta”, Kallio kertoo.
Sisäisestä coachista on ollut suuri hyöty organisaatiossa, sillä konteksti on jo usein tuttu. Alkukartoitukseen ja tilanteiden avaamiseen ei tarvitse käyttää merkittävästi aikaa. "Puhumme alusta saakka samaa kieltä, sillä ymmärrämme molemmat jo vallitsevaa työympäristöä ja -kulttuuria.”, Kallio kuvailee. Usein coachingissa kohdataan samankaltaisia haasteita, jolloin sisäinen coach voi heijastaa prosessiin aikaisemmin hyväksi todettuja ideoita tai ratkaisuja. Joskus konsernissa käytetään myös ulkopuolisia coacheja, mikäli sille nähdään tarvetta.
Aluepäällikkö Jarkko Siitonen kokee, että coaching auttoi häntä näkemään metsän puilta. "Coachaus haastaa ajattelemaan asioita laajemmin, mikä on ollut oman työni kannalta erittäin tärkeää. Oli hienoa huomata, että ne vaikeatkin asiat pystyy ratkaisemaan, kun asioista pääsee sparrailemaan", Siitonen kertoo. Myös Tavaratalopäällikkö Hannu Koskela toteaa, että itse prosessin läpikäyneenä hän osaa nyt paremmin toimia myös omalle tiimilleen coachina ja tätä kautta saadaan vietyä päivittäisiä asioita eteenpäin.
Koskela muistuttaa, että ”Prosessiin täytyy lähteä avoimin mielin mukaan,
käsijarru pois päältä. Aluksi voi tuntua hölmöltä jakaa joitain asioita, mutta
lopputulos oli ehdottomasti sen arvoista.”
"Mitä enemmän annat itsestäsi, sitä
enemmän hyötyä saat coachauksesta. Tarkoitus on oppia jotain uutta ja kehittyä,
tällä asenteella pitää myös olla liikkeellä”, kannustaa Siitonen.