Yritysmyyntivastaava tarttuu tilaisuuksiin
Tämä lause kävi toteen pian sen jälkeen, kun olimme tehneet tämän jutun työstäni yritysmyyntivastaavana. Minulle tarjoutui tilaisuus aloittaa uudessa tehtävässä ketjupäällikkönä, joka vastaa Motonet-korjaamoketjun toiminnasta sekä rengaspalveluista ja muista palveluista. Jotta koko tarina ei menisi uusiksi, kerron nyt edellisestä työstäni.
Työskentelin AD VaraosaMaailman yritysmyyntivastaavana parisen vuotta, mutta muita tehtäviä Broman Group -konsernissa on takana jo kymmenen vuoden verran. Yritysmyyntivastaavana vastasin yhdessä upean tiimin kanssa Espoon Lommilan yritysmyyntipisteen toiminnasta: henkilöstöstä, asiakaspalvelusta, logistiikasta ja raportoinnista.
Päivään yllätyksiä järjestivät asiakkaiden yllättävät tarpeet ja logistiikka, ja silloin taisteltiin usein kelloa vastaan, jotta saimme asiakkaalle oikeat varaosat ajoissa. Ketjun toisessa päässä on aina korjaamon asiakas, joka odottaa autonsa kuntoon saamista.
Tässä hommassa olisi ollut todella vaikeaa, jos ei tuntisi ajoneuvotekniikkaa. Asiat sujuvat luontevimmin, kun puhutaan samaa kieltä asiakkaan kanssa. Minulla on lisäksi kaupallinen koulutus.
Koulutan itseäni koko ajan ja oma harrastuneisuuskin tukee tätä. Kun työt ja perheen jalkapalloharrastukset sallivat, suljen tallin ovet, laitan musan päälle, otsavalon päähän ja aina on joku pelastettava menopeli odottamassa huolenpitoa.
Yritysmyyntipisteeni sijaitsi Espoon Lommilassa Motonet-tavaratalon yhteydessä. Motonetin ja AD VaraosaMaailman yhteiselo on minulle luontevaa. Olin aiemmin viisi vuotta Motonetin takuuvastaava, eli käsittelin tuotereklamaatiot asiakkaiden kanssa ja hoidin yhteydenpidon tavaratantoimittajan suuntaan. Rikkoutunut laite on negatiivinen lähtökohta asiakaskohtaamiselle, mutta lopputuloksena molemmat osapuolet olivat yleensä tyytyväisiä.
Tykkään kyllä työporukastanikin. Avoimessa ja innostavassa ilmapiirissä voi kertoa ajatuksiaan ja ehdottaa muutoksia. Ja huumoria, sitä on sitten ja paljon!
Työnantajaakin voin rehellisesti kehua: Omistajat ovat helposti lähestyttäviä ja toimitusjohtaja saattaa tulla välillä huikkaamaan ovenvälistä ”Kuis menee?” ja on aidosti kiinnostunut henkilöstön ajatuksista.
Kymmenessä vuodessa on tapahtunut niin paljon, ettei ajan kulumista ole huomannut. Paljon on muuttunut – ja hyvään suuntaan. Yritys on kehittynyt valtavasti. Haluan olla mukana kokemassa sen seuraavankin kymmenen vuoden kasvun. Olen innoissani, että tarinani saa nyt jatkoa ketjupäällikkönä.
- Marko