Asiakkaat ja muuttuvat tilanteet ovat yritysmyynnin suola
Vauhdikas aloitus poiki onnistumisia
Lohjalla päätteensä äärestä meille vastaa Jarno Ruuska, joka työskentelee tuoreessa Lohjan Motonetin kyljessä toimivassa korjaamomyynnissä yritysmyyntivastaavana.
"Olen ollut alusta asti rakentamassa Lohjan Motonetin yritysmyyntiä toimivaksi kokonaisuudeksi." Ruusuilla tanssimista alku ei olosuhteiden puolesta ollut, sillä aloitus oli maalis-huhtikuussa pahimpaan korona-aikaan. "Siinä tehtiin kyllä paljon hyvää ja oikein, sillä avajaiskuukausi oli kuitenkin onnistunut", Jarno toteaa.
Vauhdikkaasta aloituksesta huolimatta Jarno kertoo työpäivissään olevan paljon tasaisuutta, vaikka haasteellisempiakin hetkiä tulee vastaan. Hän organisoi viikkonsa etukäteen, mikä helpottaa töiden koordinointia ja tiimin ohjeistamista.
"Tulen aamulla töihin, pistän tiskin koneet päälle ja alan omalta päätteeltäni katsoa aamun keräyksiä ja tilauksia läpi. Kuski lähtee kahdeksalta viemään tavaroita, mutta sitä ennen on puoli tuntia aikaa ennen kuin aletaan jylläämään. Voin heti sanoa, että tässä työssä pitää olla aamuihmisiä!" Jarno naurahtaa.
Parasta ovat asiakkaat
Jarnon ei pidä pitkään miettiä, mistä nauttii työssään:
"Tykkään toimia tiimin vetäjänä, se kiehtoo. Parasta silti ovat nämä asiakkaat - pidän tällaisesta täsmällisestä ja vaativasta, yrityshenkisestä toiminnasta. Asiakkaat luovat sen erilaisuuden ja ilman asiakkaita ei olisi tätä työtä - haasteineen ja iloineen."
Yritysmyynti eroaa kuluttajamyynnistä Jarnon mukaan selkeiten siten, että pelivaraa on vähemmän. Jarnon mukaan tärkeää on ymmärtää asiakasta ja vastata akuutteihin tarpeisiin. "Yritysmyynnissä myyt ammattilaisille, joten ole ammattilainen. Pitää osata soveltaa ja reagoida tilanteisiin nopeasti."
Rauhallisella ja asiakaspalveluhenkisellä luonteella sekä asiantuntevalla otteella pärjää pitkälle, ja motivaatio kehittyä on avainasemassa. Asiakkaat äänestävät heti jaloillaan, jos jokin ei suju, mutta Jarnon mukaan se tarjoaa positiivista haastetta.
Pitkä urapolku talossa
Jarno on ollut talossa jo yli vuosikymmenen. Hän työskenteli varastotehtävissä, kun huomasi Motonetin hakevan varaosamyyjiä. Jarno tajusi voivansa yhdistää kiinnostuksensa autoihin ja myyntitehtäviin varaosamyynnissä. "Siitä se ura sitten lähti, sen jälkeen olen saanut valtavan määrä oppia ja jakanut sitä myös eteenpäin."
Jarno on toiminut urallaan lisäksi palvelu- ja takuuvastaavana. "Jossain vaiheessa tajusin, että yritysmyynnin puolella olisi mahdollisuus ihan uuteen", hän kertoo. Takuuhommista Jarno päätyi Espooseen yritysmyyntiin, jolloin ura yritysmyynnissä lähti uusille urille. Hän aloitti Espoon Hannuksen Varaosamaailman yritysmyyntivastaavana, josta tänä vuonna siirtyi Lohjalle.
Jarnon mielestä hänen työnsä on monipuolista ja hän on saanut jo alusta asti soveltaa työssään:
"Meidän piti saada Lahdessa viikko treeniä, mutta koronan takia ei voitu sitä järjestää. Perehdytin meidän kaverit sitten täällä paikan päällä." Joustavuus ja tilanteisiin mukautuminen ovatkin Jarnon mukaan tärkeitä ominaisuuksia yritysmyynnin henkilökunnassa.
Asenteella pärjää ja autoinnostus auttaa
Erilaiset haasteet ja etenemismahdollisuudet, joita Broman Group on tarjonnut, ovat saaneet Jarnon pysymään talossa pitkään.
"Tykkään, että aina on mahdollisuuksia. Kun on luotettava työnantaja, on myös mukava olla töissä. Tällä hetkellä olen tosi tyytyväinen omaan työhöni ja tehtäviini, enkä koe tarvitsevani uusia aluevaltauksia. On kuitenkin kiva tietää, että kiinnostuksen herätessä voisin varmasti lähteä tekemään jotain uuttakin, esimerkiksi apulaispäällikön roolia."
Jos on motivoitunut hakemaan yritysmyyntiin, jonkinlaista autoalan tietämystä on Jarnon mukaan hyvä olla, jotta pärjää kiireen keskellä sormen menemättä suuhun. Autoalan koulutuksesta on hyötyä, mutta hänen mielestään harrastus- ja kiinnostuspohjalta voi päätyä myös varaosamyyntiin ja olla työssään oikein hyvä - hän on itsekin innokas autoharrastaja. Varaosamyyntiä voi hänen mukaansa oppia Motonetin kuluttajamyynnin puolella. "Yritysmyyntiin kyllä pääsee, kun on motivoitunut oppimaan uutta", Jarno toteaa ja korostaa paineensietokyvyn tärkeyttä.
Tiimien ollessa pieniä on hänen mukaansa tärkeää omata ryhmätyöskentelytaitojen lisäksi myös oma-aloitteisuutta. "Tieto autoista on yhtä tärkeää kuin se, että osaa myydä. Asiakkaan huomioiminen ja kokonaisuuksien myynti on avainasemassa." Paljon on Jarnon mukaan itsestä kiinni, ja kun se puoli on kunnossa, kaikki on mahdollista.