Aurinkoisia puheluita ja harvinaisia varaosia
Varaosamyyjästä yritysmyyntivastaavaksi
Niinan siirtyminen yritysmyynnin pariin tapahtui nopeasti. Kun yritysmyynnin puolelta aukesi työpaikka, Niina mietti vain muutaman minuutin ja totesi, että miksipä ei.
Motonetissa varaosatiskiltä aloittanut Niina on työskennellyt yritysmyyntivastaavana nyt reilu puolitoista vuotta. Ennen varaosamyyntiä hän teki töitä katsastuskonttorilla, ja autoja hän on harrastellut jo pitkään.
Kun yritysmyynnistä aukesi vastaavan paikka, tavaratalopäällikkö vinkkasi asiasta Niinalle, samalla rohkaisten häntä hakemaan. Niina arveli, että tehtävä voisi tuoda mukanaan uudenlaista energiaa arkeen ja päätti lähteä selvittämään, minkälaisesta hommasta oikein onkaan kyse.
Työssään Niina hoitaa perinteisiä yritysmyynnin työtehtäviä, kuten tilauksia ja asiakassuhteiden hoitoa. Vastaavana hänelle kuuluu myös oma yritysmyynnin tiimi, jonka toiminnasta hän vastaa.
AD VaraosaMaailman yritysmyyntipisteet sijoittuvat usein osaksi Motonet-tavarataloja ja yhteistyötä tehdään, esimerkiksi tavaratalopäälliköiden kanssa. Lisäksi tiiviisti tekemisissä ollaan oman tiimin kanssa kuin myös esimerkiksi konsernin henkilöstö- ja talousosaston kanssa.
Työnkuvaan kuuluu olennaisesti myös viestiminen muiden sidosryhmien, kuten asiakkaiden sekä tavarantoimittajien, kanssa. Puhelin ja sähköposti ovat siis hyvin aktiivisella käytöllä. Lisäksi työaikaa kuluu myös perinteisesti yritysmyynnin palvelutiskillä asiakkaiden palvelemiseen.
Työn A ja O
Kaiken keskiössä on asiakas. Yritysmyynnin vastaava onkin asiakaspalvelun pesunkestävä ammattilainen ja nauttii ihmisten kohtaamisesta. Niina itse tiivistää rooliaan sanoin:
" Pyrin täyttämään asiakkaiden kaikki toiveet ja tarpeet. "
Asiakkaan henkilökohtainen palvelu onkin työssä kaiken A ja O, ja siksi palveluun pitää laittaa kaikki paukut. On tärkeää haluta palvella asiakas vielä piirun verran paremmin, sillä yritysmyynnissä asiakkaiden kanssa rakennetaan pitkäkestoisia ja syvempiä suhteita.
Niinan asiakaspuhelut alkavat usein kuten ystävien kanssa; kuulumistenvaihdolla ja vitsinheitolla. Pidempien ja henkilökohtaisten asiakassuhteiden hienous piileekin siinä, että usein tietää jo puhelimen soidessa, kuka soittaa. Niina kuvailee saavansa aurinkoa jo pelkästään kivasta puhelusta ja vaikuttaa todella aidosti viihtyvänsä työssään.
Kun Niinalta kysyy, mikä työssä on parasta, tulee vastaus kuin tykinsuusta:
Jarrupaloja suurempia tarpeita
Yksi klassisista työntekijöidemme urapoluista on kuluttajamyynnin puolelta aloittaminen ja myöhemmin jatkaminen yritysmyynnin pariin. Perustyönkuva kuluttaja- ja yritysmyynnin puolella on sama – myydään varaosia ja kohdataan asiakkaat henkilökohtaisella ja osaavalla otteella. Erojakin työnkuvista kuitenkin löytyy.
Tyypillisimmät erot tulevat esille nimenomaan asiakassuhteen tyypissä sekä siinä, minkälaisten tuotteiden kanssa ollaan tekemisissä. Yritysten tarpeet ovat usein paljon spesifimpiä kuin kuluttajien. Esimerkiksi kuluttajapuolella jarrupalat ovat yleistä menekkiä, mutta yrityspuolella puhutaan yleensä suuremmista ja yhä erikoisimmista vioista autoissa – näin ollen myös tarvittavat varaosat ovat erityisempiä ja niitä voi joskus olla vaikea löytää. Niina kuitenkin paljastaa salaisuutensa tämän haasteen suhteen:
Tämän lisäksi tiimistä löytyy aina apua ja ajatuksia pallotellaankin edestakaisin. Niinalle ominaisen positiivisuuden kautta hän kuvaileekin, että ei ole olemassa mahdottomia asioita. On olemassa asioita, jotka opetellaan ja sen jälkeen ne ovat piece of cake! Hän painottaa, että asenne ratkaisee tässäkin tapauksessa.
Kenelle työ yritysmyynnissä sopii?
Niina aloittaa kertomalla, että koulutus ei missään tapauksessa ole välttämätön, mutta aitoa kiinnostusta ja innostusta autoihin sekä autotekniikkaan pitää löytyä. Aikaisempi alan osaaminen helpottaa työn tekemistä, mutta tärkeintä on kuitenkin oikeanlainen motivaatio työtä kohtaan.
Myös paineensietokykyä vaaditaan sen verran, että ei päästä työtä liiallisesti ihon alle. Päivän aikana työssä näkyy kiirepiikkejä, joita ei kannata säikähtää. Luonnollisesti tietyt asiat tapahtuvat aina samaan tiettyyn aikaan, esimerkiksi tavara liikkuu kiirepiikkien aikaan nopeammin ja useisiin eri paikkoihin.
Tavaratalopäällikkö Henri lisää vielä pointin, että yritysmyynnissä tulee kiinnostuksen lisäksi löytyä halua lähteä todella syventämään omaa ammattitaitoaan ja sitä kautta kehittämään osaamistaan, esimerkiksi eri järjestelmistä ja liiketoiminnallisesta osaamisesta.
Niina ja Henri kannustavat hakemaan yritysmyynnin pariin,
jos vain halua ja kiinnostusta riittää!
Niinan, Henrin ja koko tiimin yhteistyössä loistaa positiivinen tunnelma; tiimi tuntuu viihtyvän keskenään, mikä välittyy varmasti asiakkaille saakka. Ei epäilystäkään, etteivätkö työpäivät sujuisi hyvissä fiiliksissä.
Aloita oma uratarinasi AD VaraosaMaailmalla!
Tässä näet avoimet yritysmyynnin tehtävämme. Jätä avoin hakemus, mikäli sopivaa ei juuri nyt löytynyt.