Mitä siellä ostossa oikein tapahtuu?
Eikö osto olekaan pelkkää ostamista? Tenttipenkissä oston apulaisostojohtajamme 😎💦
Kaikille ei välttämättä ole kovinkaan selvää, mitä ostossa työskentelevät tekevät tai mitä ostossa ylipäätään tapahtuu. Työhön liitetään usein tiettyjä oletuksia ja niinpä päätimme kerätä ne yhteen päästäksemme jyvälle oston toiminnasta.
Vaikka puhutaan ostosta, on kyseessä hyvin myynnillinen organisaatio. Työ ostossa lähtee valikoiman määrittämisestä. Lisäksi oston tehtäviin kuuluu neuvotella tuotteille oikeat ostohinnat sekä sopia muut ehdot kuntoon.
Tavoitimme apulaisostojohtajamme vastaamaan muutamaan polttavaan kysymykseen ja oikaisemaan ennakkokäsityksiä!
Kuinka isosta tiimistä puhutaan? –
Ostossa työskentelee asiantuntijoita monessa eri tehtävässä mm. tuotepäällikköjä, tuoteasiantuntijoita, kääntäjiä ja sourcing -toimistojen kansainvälisiä työntekijöitä. Yhteensä meitä on noin 60 oston ammattilaista.
Huhujen mukaan oston työssä hyödynnetään erilaisia mittareita, mitä ja millaisia ne ovat? –
Ykkösmittarina on myynti. Myyntiä pitää seurata tarkasti, sillä alan trendit ovat eläväisiä ja niiden suhteen tulee pysyä ajan tasalla.
Muut tavoitteet ja mittarit perustuvat esimerkiksi asiakaskokemuksen varmistamiseen: asiakkaiden mieltymyksiin nähden pitää olla riittävästi vaihtoehtoja, mutta ei liikaa. Saatavuudella taataan, että tiettyjä tuotteita tulee olla saatavilla vuoden jokainen päivä, jokaisesta tavaratalosta.
Minkälaista väkeä ostossa työskentelee koulutuksellisesta näkökulmasta? -
Työntekijöitä löytyy eri taustoista ja ikäluokista. Ostossa työskentelee paljon insinöörejä, esimerkiksi autoalalta, sekä myös ylemmän korkeakoulun diplomi-insinöörejä.
Myös kaupallisen ammattikorkeakoulutasoisen tutkinnon suorittaneita löytyy useampia. Monet ovat aloittaneet työt alun perin tavaratalon puolella tai oston harjoittelijan roolissa.
Millainen tyyppi sopii oston työntekijäksi? -
Ostossa työskentely vaatii suomen ja englannin osaamista – niin puhuttuna kuin kirjallisena, esimerkiksi nimikkeet ja tuotetekstit tulee pystyä kirjoittamaan sekä kommunikoimaan sidosryhmien kanssa. Muita olennaisia taitoja ovat datan analyyttinen tarkastelu sekä kokonaisuuksien hahmotuskyky. Myös matemaattisesta päättelykyvystä on hyötyä ja työssä pärjää, kun on perustason laskut kuten prosenttilaskut, hallussa.
Jos kuitenkin haaveilee voivansa todella loistaa työssä, vaatii se eniten omaa innostuneisuutta sekä pitkäjänteistä asennetta. Tulee löytyä aitoa motivaatiota kehittää tiettyä kategoriaa ja ymmärtää vähittäiskaupan maailmaa. Työ ei tällöin voi olla vain sitä, että ostetaan tuote ja laitetaan se myyntiin yhteen paikkaa ja toivotaan sormet ristissä, että asiakas ostaa sen.
Eli oston toiminta ei pääty siihen, kun tuote saapuu myytäväksi? –
Ei. Kun tavara on saatu tavarataloihin tai vaihtoehtoisesti logistiikkakeskukseen on seuraavana edessä myynnin seuraaminen. Erittäin merkittävää osaa pelaa nimenomaan se, miten pystymme omalta osaltamme vauhdittamaan myyntiä.
Tarvitaan monikanavaisuutta, kokonaisuuksien ymmärtämistä sekä tuotetiedon tuottamista. Tuotetiedon tulee olla rikasta ja helposti löydettävissä netistä, mistä syystä hakusanaoptimointi on todella tärkeää. Tavoitellaan sitä, että asiakkaan ostopäätös voi syntyä ilman touch & feeliä. Asiakkaan saatua kaiken tuotetiedon omaan tietouteensa hänelle jää vain yksi kysymys ja se on, että ”koska saan tämän itselleni?!”.
Pitkäjänteisellä asenteella tarkoitetaan sitä, että jaksaa panostaa tuotetietoon, kokeilla uutta, erilaista sekä sietää pitkiä neuvotteluja ja tuotanto- ja suunnitteluaikoja. Toisin sanoen sietämiskykyä, että kaikki ei tapahdu juuri nyt.
Mitä vinkkejä antaisit alasta haaveileville? –
Koulutus ei koskaan ole pahasta – esimerkiksi kaupallinen korkeakoulu on todella hyvä lähtökohta ostossa toimimiseen. Lakipykälien tunteminenkaan ei ole missään nimessä pahitteeksi. Tuotekehittelyrooliin sopii taas hyvin vaikka insinöörikoulutuksen saanut henkilö.
Kaupan alan kokemus on arvokasta, silloin henkilöllä on jo käsitystä kaupan alan lainalaisuuksista. Lisäksi olemalla itse tekeväinen ihminen ja harrastamalla erilaisia asioita oppii ymmärtämään omakohtaisemmin asiakkaiden tarpeita.
Kenen kanssa osto tekee yhteistyötä? –
Yhteistyötä tehdään niin sisäisesti kuin ulkoisestikin. Sisäisiä yhteistyökumppaneitamme ovat esimerkiksi markkinointi, toimitusketju ja Motonet Pro. Ulkoisia tavarantoimittajien edustajia on satoja, ja heidän kanssaan tavataan säännöllisesti.
Miten paljon työhön kuuluu matkustelua? –
Työmatkojen määrä riippuu hyvin pitkälti omasta aktiivisuudesta. Vuosikelloon on aina merkitty tietyt messut, mihin on tarkoitus ottaa osaa. Karkeana määränä voidaan pitää noin 20 reissupäivää vuodessa.
Mistä ja miten tuoteideat syntyvät? –
Tuoteideoita haetaan esimerkiksi erilaisilta messuilta, joita järjestetään ympäri maailmaa. Uutuuksia ja trendejä pyritään havaitsemaan jo kauan ennen kuin ne ovat saavuttaneet yleiset markkinat. Täysin uusia tuoteinnovaatioita voi syntyä vaikka sosiaalisen median inspiroimana.
Mikä tekee ostosta erityisen paikan työskennellä? –
Ostossa työskentelyn erityisyys piilee siinä, kun pääsee luomaan uutta ja sen kautta muokkaamaan koko markkinaa. Näin suuren konsernin ostotoimintona pystymme oikeasti valinnoillamme jopa synnyttämään uusia trendejä. Joku kerta kadulla kävellessä voi huomata tuotteen, jonka on itse päässyt tuomaan markkinoille.