Varaosamyyjä - seppä syntyessään?
Pitääkö varaosamyyjäksi aikovan tietää kaikki varaosista? Pystyykö varaosien tietämystä kehittämään työn lomassa? Selvitimme aihetta kokeneen varaosamyyjämme Valtterin kanssa. Valtteri avaa meille varaosamyynnin saloja listaamalla 5 faktaa varaosamyyjän työstä.
Varaosamyyjänä Motonetissa
5 faktaa varaosamyyjän työstä
- Tehtävä on monipuolista asiakaspalvelu- ja myyntityötä.
- Voit hyödyntää omaa harrastuneisuuttasi.
- Tärkeää on kokonaisuuksien tarjoaminen yksittäisten tuotteiden sijaan.
- Rekrytoinneissa ratkaisee kiinnostus ja motivaatio oppia varaosista.
- Työssä kehittyy työyhteisön vinkeillä ja konsernin koulutuksilla.
Varaosamyyjän työpäivä
Hyppää mukaan varaosamyyjänä toimivan Jessen työpäivään!
Arvaa varaosa!
Miten Niko tunnistaa erilaiset varaosat? Tunnistatko sinä?
Varaosamyynnin työtehtävät
Varaosamyyjän työtehtäviin voi tilanteen mukaan lukeutua varaosatiskillä työskentelyn lisäksi muun muassa Motomaattiin, takuu- ja reklamaatioasioihin, myymälätyöskentelyyn, yritys- ja patruunamyyntiin, varasto- ja infotyöskentelyyn sekä oman osaston hoitoon liittyviä tehtäviä.
Varaosamyyjämme Valtterin mukaan henkilökohtaisten kiinnostuksen kohteiden tai vapaa-ajan harrastusten perusteella on myös mahdollista vaikuttaa omiin työtehtäviin ja vastuualueisiin. Jos tykkäät vaikkapa grillata tai kalastaa, mahdollisuuksia omannäköiseen tekemiseen löytyy kyllä paljon.
Asiakaskohtaamisissa korostuu kokonaisuuksien hahmottaminen
Varaosamyyjän työ on asiakaspalveluhenkistä myyntityötä, jossa tilannetaju ja hyvä asiakastuntemus ovat plussaa. Onnistunut asiakaskokemus muodostuu, kun myyjä osaa huomioida myös asiakkaan oman ostoslistan lisäksi mahdolliset muut hyödylliset tarvikkeet.
”Tärkeintä on osata tarjota kokonaisuuksia yksittäisten osasten sijaan – näin asiakas saa kaiken tarvittavan mukaan yhdellä kertaa ja ikäviltä yllätyksiltä vältytään”.
Valtterin mielestä nimenomaan asiakaskohtaamiset ja päivittäiset vuorovaikutustilanteet erilaisten ihmisten kanssa ovat hänen työssään parasta.
Kukaan ei ole seppä syntyessään
Varaosatietämys ja tekninen ymmärrys kehittyvät työtä tehdessä, eikä kaikkea tarvitse tai kuulukaan osata heti. Toki omasta harrastus- tai koulutaustasta on hyötyä, mutta se ei ole missään nimessä välttämätöntä. Kiinnostuksella, asenteella ja motivaatiolla pääsee pitkälle. Valtterin mielestä tehtävässä korostuu varaosatietämystäkin enemmän myyntityön ja asiakaspalvelun merkitys.
”Kun myyntipohja on kunnossa, omaa tekemistä pystyy soveltamaan monilla eri osa-alueilla”
Parhaat vinkit tulevat työyhteisöstä
Konserni tarjoaa työssä kehittymisen ja työhön perehdyttämisen tueksi muun muassa erilaisia koulutuksia ja verkkokursseja. Valtteri kertoo saaneensa parhaat opit, niksit ja vinkit kollegoilta omasta työyhteisöstään. Käytännön asiat opitaankin parhaiten työn touhussa, niin itsenäisesti kuin yhdessä tekemällä.
”Haastavimmatkin jutut ratkaistaan sujuvasti yhdessä työkavereiden kanssa, kun jokaisella on omat vahvuutensa sekä erityisosaamisensa”
Kiinnostuitko?
Kurkkaa avoimet työtehtävät alta ja hae mukaan kasvavaan joukkoomme. Mikäli emme juuri tällä hetkellä hae varaosamyyjiä, voit aina laittaa meille avoimen hakemuksen.